Ez
a blog a 2012. őszi félévben a BME Lakóépülettervezési Tanszéken
Lakóépülettervezés 2. című tantárgyat a 9. műteremben (B4) felvett hallgatók
számára készült.
A
blogra a tankör oktatóin kívül a műterem hallgatói is rendszeresen
bejegyzéseket kell, hogy tegyenek: a féléves tervezési feladatok
részeredményeit, házi feladatokat publikálni kell, a többi hallgatótárs
munkáját pedig véleményezni, kommentálni.
A
cél az, hogy a hallgatók folyamatosan követni tudják egymás munkáit, a
tervezési folyamat folyamatosságát erősítsük és, hogy senki ne maradjon
magára két hétfői lakó óra között. Óráról órára az egyes
prezentációkat a blogra kell feltölteni, más csapat munkáit pedig
véleményezni. A bejegyzések mindig saját néven (vagy neveken) történjenek,
a vélemények pedig egymás segítését szolgálják (vagyis ne udvarias
semmit mondó, vagy éppen leszoló megjegyzések szülessenek). Az órákon és a
blogon való aktivitást honorálni fogjuk a feladatok értékelésénél!
A
blog létrehozásának több oka is van. Hiszünk abban, hogy az építész oktatás
egyik fontos eleme a párbeszéd oktató-hallgató, hallgató-hallgató között. Évek
óta tartunk közös kiértékeléseket az órákon, mert azt gondoljuk, hogy egymás
terveinek, gondolatainak megismerésével mindannyian gazdagodunk. Ennek persze
az a praktikus oka is van, hogy számos esetben ismétlődő (és hasonló)
problémák merülnek fel különböző hallgatói feladatok kapcsán. A közös
prezentációk ugyanakkor sokszor elhúzódnak, más munkák megismerése - már
csak a műtermek hallgatóinak nagy létszáma miatt is - korlátozottá
válnak. A hallgatótársak terveiről pedig senki nem mer nyilatkozni, vagy nincs
rá idő. Pedig a megkérdezett hallgatók többsége szerint lenne rá igény. Az
építészetről megtanulni beszélgetni ugyanakkor a tanulás nagyon fontos
állomása.
A
blogon mindenki lát mindent, a prezentációk és róluk írt megjegyzések
visszanézhetőek. Másodévesekként a legfőbb eszköz a (kézi)rajzolás és
makettozás lesz, de ezeket a prezentációk alkalmával más eszközökkel ki lehet
egészíteni. A puszta szkennelést és fotózást bármilyen technikával lehet
gazdagítani, majd a létrejött digitális produktumot a blogra feltölteni. Úgy
gondoljuk, hogy a hallgatók többsége eleve benne van az internet világában, ami
miatt az esetleges technikai nehézségek helyett inkább közelebb kerülünk
hozzátok. Egy újabb dimenziót szeretnénk létrehozni, egy eszközt, ami persze
sohasem helyettesítheti a személyes beszélgetést, közös rajzolást, amit minden
órán gyakorolni fogunk.
Mindenkinek
jó munkát kívánok! Niczki Tamás