Miért blog

Ez a blog a 2012. őszi félévben a BME Lakóépülettervezési Tanszéken Lakóépülettervezés 2. című tantárgyat a 9. műteremben (B4) felvett hallgatók számára készült.

A blogra a tankör oktatóin kívül a műterem hallgatói is rendszeresen bejegyzéseket kell, hogy tegyenek: a féléves tervezési feladatok részeredményeit, házi feladatokat publikálni kell, a többi hallgatótárs munkáját pedig véleményezni, kommentálni. 
A cél az, hogy a hallgatók folyamatosan követni tudják egymás munkáit, a tervezési folyamat folyamatosságát erősítsük és, hogy senki ne maradjon magára két hétfői lakó óra között. Óráról órára az egyes prezentációkat a blogra kell feltölteni, más csapat munkáit pedig véleményezni. A bejegyzések mindig saját néven (vagy neveken) történjenek, a vélemények pedig egymás segítését szolgálják (vagyis ne udvarias semmit mondó, vagy éppen leszoló megjegyzések szülessenek). Az órákon és a blogon való aktivitást honorálni fogjuk a feladatok értékelésénél!

A blog létrehozásának több oka is van. Hiszünk abban, hogy az építész oktatás egyik fontos eleme a párbeszéd oktató-hallgató, hallgató-hallgató között. Évek óta tartunk közös kiértékeléseket az órákon, mert azt gondoljuk, hogy egymás terveinek, gondolatainak megismerésével mindannyian gazdagodunk. Ennek persze az a praktikus oka is van, hogy számos esetben ismétlődő (és hasonló) problémák merülnek fel különböző hallgatói feladatok kapcsán. A közös prezentációk ugyanakkor sokszor elhúzódnak, más munkák megismerése  - már csak a műtermek hallgatóinak nagy létszáma miatt is - korlátozottá válnak. A hallgatótársak terveiről pedig senki nem mer nyilatkozni, vagy nincs rá idő. Pedig a megkérdezett hallgatók többsége szerint lenne rá igény. Az építészetről megtanulni beszélgetni ugyanakkor a tanulás nagyon fontos állomása.

A blogon mindenki lát mindent, a prezentációk és róluk írt megjegyzések visszanézhetőek. Másodévesekként a legfőbb eszköz a (kézi)rajzolás és makettozás lesz, de ezeket a prezentációk alkalmával más eszközökkel ki lehet egészíteni. A puszta szkennelést és fotózást bármilyen technikával lehet gazdagítani, majd a létrejött digitális produktumot a blogra feltölteni. Úgy gondoljuk, hogy a hallgatók többsége eleve benne van az internet világában, ami miatt az esetleges  technikai nehézségek helyett inkább közelebb kerülünk hozzátok. Egy újabb dimenziót szeretnénk létrehozni, egy eszközt, ami persze sohasem helyettesítheti a személyes beszélgetést, közös rajzolást, amit minden órán gyakorolni fogunk.

Mindenkinek jó munkát kívánok! Niczki Tamás