Az első igazi lakástervezés az egyetemi tanulmányaitok alatt.
Nagyon fontos, hogy a Térkompozíció és Építészet alapjai tárgyakban tanultakat alkalmazzátok! A feladat egy funkcionálisan is jól működő lakásbelső létrehozása. A feladat a belső térre koncentrál, a külső felületekkel (homlokzattal) nem kell foglalkozni.
Tekintettel a feladatra rendelkezésre álló kevés időre a kiírásban szereplő "milyenség" kérdésének kutatásához a mi műtermünkben inspiráló képeket adunk (ld alább). A feladatot 3-4 fős csapatokban kell készíteni. Minden csapatnak egy képet kell választania, majd azt elemeznie, megértenie, és annak megfelelően az Épalap-os első feladathoz hasonlóan továbbgondolnia azt. Ez a továbbgondolkozás lesz az alapja a tervezendő lakásnak. A tervnek nem kell tartalmaznia a képen látható elemeket, konkrét térkapcsolatokat, hanem a térszerkesztés lényegét kell átemelnie!
A létrejövő terv a térbeliségre, a terek egymáshoz való viszonyára, hierarchiájára, differenciáltságára és a szerkesztésmódra figyeljen! (a képen látható anyagok, burkolatok másodrendűek).
Természetesen cél az is, hogy a kiírásban szereplő két szülő és két gyerek számára szükséges életteret tervezzetek, megfelelő méretű és arányú helyiségekkel. Ehhez találtok segítséget a tervezési segédlet az 1. feladathoz című oldalon. Ezt kezeljétek egyfajta "check list"-ként, és nem a tervezés alapjának. A feladat nem egy száraz, technikailag működő lakásalaprajz létrehozása, hanem annak megértése, hogy milyen belső térben hozható létre egy - a kiírás szerint meghatározott - család számára lakhely.
A fentiek alapján a tervezés folyamán technikailag megkerülhetetlen már az első pillanatoktól a makettezés. Több makettet, próbákat kell készíteni.
Feladatoka szeptember 3-17 közötti időszakban:
1. / prezentáció - blogra feltöltve szeptember 9. (vasárnap) estig csapatonkéntminden a végleges kiírásban szereplő munkarészt el kell készíteni olyan szinten, ahogy a terv áll. A csapatoknak a blogra kell feltölteniük a prezentációikat, amelyben
- makett fotók,
- alaprajz(ok),
- metszet(ek) és a
- koncepció megértéséhez szükséges (rajzos-képes) magyarázó tablók kellenek.
A végleges dokumentációt kézzel kell rajzolni, de a prezentációk alkalmával a puszta szkennelés és fotózás mellett az igazán profik kihasználhatják (sőt használják ki!) a digitalizálás kapcsán adódó számtalan lehetőséget. (a prezentációhoz a kézi rajzok gépben manipulálhatóak, színezhetőek, a kötelező munkarészeken kívül lehet bármilyen más kötetlen munkarészt készíteni. (pl. photoshopban, sketch up-pal, lehet készíteni fotókollázst, videót, stb)
2./ A többi csapat munkáinak értékelése (kommentek írása a blogra)a következő óráig (szept. 17. hétfő)
A kommenteket saját néven (vezetéknév+keresztnév) és egyénileg (már nem csapatban) kell készíteni. Mindenkinek legalább egy tervhez hozzá kell szólnia!
A megjegyzések célja egymás segítése és az építészetről szóló szakmai beszélgetés kezdeményezése kötetlen formában. Mindenkit kérünk, hogy építő jellegű megjegyzéseket tegyen. Az órákon és a blogon való aktív szereplést honorálni fogjuk a feladatok értékelésénél!
3./ A kapott iránymutatások alapján a következő óráig a tervlapok és munkaközi modell javítása, továbbfejlesztése (szept. 17. hétfő)
Következő óra (szept.17. hétfő)
A prezentációra hozzátok el az összes kézi munkarészt (modellt, rajzokat). A végső értékelésnél hangsúlyosan figyelembe vesszük a hallgatók aktivitását az órákon és a blogon (beleértve a kommentek milyenségét, építő jellegét is!)
program:
- a blogra feltöltött prezentációk és azok kommentjeinek, illetve a módosított, továbbfejlesztett tervek, modellek rövid áttekintése, értékeléseA prezentációra hozzátok el az összes kézi munkarészt (modellt, rajzokat). A végső értékelésnél hangsúlyosan figyelembe vesszük a hallgatók aktivitását az órákon és a blogon (beleértve a kommentek milyenségét, építő jellegét is!)
program:
- műtermi munka - az elhangzottak alapján tervezés a műteremben (ehhez mindenki hozzon magával rajztáblát, skiccpauszt, rajzeszközöket)
- korrekció, a benti munkák értékelése, a továbbfejlesztés irányainak felvázolása oktatói segítséggel.
- következő alkalomra készítendő feladatok meghatározása
A további fotók az alábbiakban:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése